Απατηλά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και SMS (Phishing / Smishing)

Ο όρος "phishing" αναφέρεται στα απατηλά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Ο όρος "smishing" αναφέρεται στα απατηλά τηλεφωνικά μηνύματα (sms).

Και τα 2 είδη μηνυμάτων έχουν ως σκοπό να εξαπατηθούν οι παραλήπτες τους και να γνωστοποιήσουν στους απατεώνες προσωπικές και οικονομικές τους πληροφορίες ή κωδικούς ασφαλείας τους.

Οι εγκληματίες στον κυβερνοχώρο βασίζονται στο γεγονός ότι οι άνθρωποι είναι απασχολημένοι και βιαστικοί. Καταρχήν, αυτά τα απατηλά μηνύματα μοιάζουν να είναι νόμιμα

Πώς λειτουργεί;

  • Τα μηνύματα μπορεί να μοιάζουν πάρα πολύ με τα μηνύματα που στέλνουν στους πελάτες τους οι αυθεντικές εταιρείες  / υπηρεσίες (Τράπεζες, Ταχυδρομεία, Μεταφορικές εταιρείες (couriers) συνδρομητικές υπηρεσίες, καταστήματα, λογαριασμοί ηλεκτρονικού ταχυδρομέιου, κτλ).
  • αντιγράφουν το λογότυπο, τα χαρακτηριστικά και το ύφος των πραγματικών μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
  • κάνουν χρήση ορολογίας που δίνει την αίσθηση του κατεπείγοντος.
  • σας ζητούν να κατεβάσετε στη συσκευή σας ένα επισυναπτόμενο αρχείο ή να κάνετε κλικ σε έναν ηλεκτρονικό σύνδεσμο (link).

Προσέξτε ιδιαίτερα όταν χρησιμοποιείτε μια φορητή συσκευή. Ενδεχομένως να είναι πιο δύσκολο να εντοπίσετε μια απόπειρα ηλεκτρονικού "ψαρέματος" από το κινητό τηλέφωνο ή το tablet σας

Συμβουλές:

Να γίνεται έλεγχος της αυθεντικότητας του αποστολέα του μηνύματος.

Για E-mail:

  • Συνήθως οι απατεώνες χρησιμοποιούν τυχαίους λογαριασμούς e-mail, δωρεάν υπηρεσιών (gmail, hotmail, outlook, yahoo κτλ).
  • Παραβιασμένους λογαριασμούς e-mail άλλων χρηστών.
  • Πλαστούς λογαριασμούς που οπτικά προσμοιάζουν με τους αυθεντικούς

(π.χ. Αντί για “support@bank.com - Αυθεντικό, χρησιμοποιούν:support.bank@gmail.com)

Για SMS:

  • Συνήθως οι απατεώνες χρησιμοποιούν τυχαίους αριθμούς τηλεφώνων ή υπηρεσίες αποστολής μαζικών μηνυμάτων (bulk sms) και στην θέση του αριθμού οι απατεώνες δηλώνουν το ονομασία της αυθεντικής υπηρεσίας.
  • Μην παραπλανήστε εάν το sms βρίσκεται στο κινητό σας τηλέφωνο, στον ίδιο χώρο / φάκελο με άλλα αυθεντικά ενημερωτικά μηνύματα που λάβατε από την αυθεντική υπηρεσία.

(Εάν το πλαστό μήνυμα φέρει ως αποστολέα την ίδια ονομασία με αυτή που φέρει η αυθεντική υπηρεσία, τότε το μήνυμα θα αποθηκευτεί χρονολογικά στον ίδιο χώρο με αυτή).

  • Προσοχή στην σύνταξη του μηνύματος - Συνήθως τα απατηλά μηνύματα περιέχουν συντακτικά και ορθογραφικά λάθη. (Αυτό συνήθως οφείλεται στο γεγονός ότι οι απατεώνες προέρχονται από το εξωτερικό και κάνουν χρήση υπηρεσιών ελεύθερης μετάφρασης από τα Αγγλικά στα Ελληνικά).
  • Διατηρείτε το λογισμικό ενημερωμένο, περιλαμβανομένου του φυλλομετρητή ιστοσελίδων (browser), του αντιϊκού προγράμματος (antivirus) και του λειτουργικού συστήματος.
  • Μην τοποθετείται τα στοιχεία της τραπεζικής σας κάρτας για δήθεν πληρωμή οφειλής για δέμα / πακέτο.
  • Μην απαντάτε σε ύποπτα μηνύματα
    • - Αντίθετα προωθήστε το στην υπηρεσία από όπου δηλώνεται ως αποστολέας.
    • - ΜΗΝ ΑΠΑΝΤΑΤΕ ΜΕ REPLY στον αποστολέα.
      Αναζητήστε τα αυθεντικά στοιχεία επικοινωνίας της υπηρεσίας / εταιρείας / τράπεζας που υποτίθεται εμφανίζεται ως αποστολέας.
  • Μην κάνετε απευθείας κλικ στον ηλεκτρονικό σύνδεσμο (link) και μην πραγματοποιείστε λήψη (download) του επισυναπτόμενου αρχείου, αντίθετα πληκτρολογήστε τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού συνδέσμου στον φυλλομετρητή ιστοσελίδων (browser) που χρησιμοποιείτε.
  • ΓΕΝΙΚΑ σε περίπτωση οποιασδήποτε αμφιβολίας, επικοινωνήστε ΠΡΩΤΑ με την αυθεντικό υπηρεσία από όπου αναφέρεται ότι προέρχεται το μήνυμα, ΠΡΩΤΟΥ ακολουθήσετε τις οδηγίες του μηνύματος.